Jak wybrać bagażnik rowerowy na samochód?
Nie da się ukryć, że rowery w ciągu ostatnich lat znacznie zwiększyły swoją popularność i wykorzystywane są obecnie nie tylko jako codzienny środek transportu, lecz także jako rewelacyjne narzędzie czysto rozrywkowe i rekreacyjne. Nic więc dziwnego, że coraz chętniej z rowerów korzysta się nie tylko w tygodniu, czy też w czasie weekendu, lecz również na wakacjach. Jeśli jednak chce się zabrać ze sobą swoje rowery, koniecznie jest dokupienie do samochodu specjalnego bagażnika rowerowego. Powstaje jednak teraz zasadnicze pytanie, czyli jak wybrać bagażnik rowerowy na samochód, aby przewożone na nim jednoślady były w pełni bezpieczne, a podróż wygodna?
Bagażnik rowerowy na dach
Zdecydowanie najpopularniejszym rodzajem bagażnika rowerowego jest model montowany na dachu. Składa się on z dwóch belek, które umieszczone są poprzecznie, a także z położonych na nich specjalnych rynienek z wyżłobieniami na koła roweru. Jak więc łatwo można zauważyć, rowery na takim bagażniku ustawione są prosto w kierunku jazdy.
Najważniejszą zaletą takiego bagażnika jest fakt, że nie ogranicza on widoczności kierowcy, więc podróż jest bezpieczniejsza. Jeśli jednak chodzi o wady, to bez wątpienia wspomnieć tu trzeba ogromne opory powietrza powodujące większe spalanie, a także konieczność wolniejszej jazdy z uwagi na ryzyko odczepienia się rowerów.
Bagażnik rowerowy montowany na tylnej klapie samochodu
Kolejnym bardzo często wykorzystywanym rozwiązaniem jest bagażnik rowerowy montowany na klapie bagażnika. Takie rozwiązanie polecane jest przede wszystkim tym kierowcom, którzy obawiają się przewożenia rowerów na dachu.
Jakie są zalety tej wersji bagażnika? Bez wątpienia wymienić tu trzeba fakt, że taki bagażnik nie potrzebuje specjalnych belek do montażu, czy też haka. Co więcej, takie rozwiązanie nie zasłania tablicy rejestracyjnej, montaż rowerów jest szybki i prosty, a samo ich mocowanie pewne.
Jeśli jednak chodzi o wady takiego bagażnika, to bez wątpienia wymienić tu trzeba zasłonięcie tylnej szyby, co oczywiście wiąże się z utratą widoczności. Co więcej, sama konstrukcja potrafi sprawić sporo problemów podczas jej mocowania do auta, a także znacznie rośnie opór powietrza samochodu, ponieważ rowery wystają w znaczący sposób poza obrys samochodu.
Bagażnik rowerowy montowany na haku
Ostatnim z popularnych rozwiązań w zakresie przewożenia rowerów, jest bagażnik montowany na haku. Jest to specjalna platforma, na której stawie są rowery w wyznaczonych na opony wyżłobieniach.
Najważniejszą zaletą takiego rozwiązania jest ogromna stabilność. Rowery jadą pewnie i bezpiecznie, a także nie zakłócają oporu powietrza, więc podczas ich przewożenia nie wzrasta spalanie.
Jeśli chodzi o wady, to standardowo w modelu montowanym z tyłu auta ograniczeniu ulega widoczność, a także cena takiego rozwiązania zaliczana jest do tych wyższych. Na koniec warto jeszcze wspomnieć, że taki bagażnik wymaga oczywiście posiadania haka, więc bez niego nie da się wykorzystać zalet płynących z tego rozwiązania.